Stichting Theatergroep FeedY'RHead

THEATERVOORSTELLINGEN
CITY TRIPPIN’ 2.0 (2017) “Uiteindelijk zijn het allemaal liedjes,” dacht Sinner-Songwriter (geen schrijffout!) Jean Koning, toen hij de eerste set list samenstelde voor zijn huidige City Trippin’ 2.0 tour. 
Liedjes met een kop, een staart en een akkoordenschema. Hoewel hij de afgelopen 25+ jaar heeft geprobeerd zijn “liedjes” onder te dompelen in herrie, experiment en geschreeuw, zijn het inderdaad nog steeds liedjes. Ook al is hij nu slechts gewapend met stem en een akoestische gitaar. 
De passie waarmee de liedjes gebracht worden is echter nog lang niet verdwenen. Koning speelt elk optreden alsof het zowel zijn eerste als zijn laatste is. Want Koning is een Sinner-Songwriter (nog steeds geen schrijffout!) die zijn gitaar, zijn stem, wat geschreeuw en milde percussie gebruikt om juist díe melodieën voor de ziektes van de 21e eeuw naar voren te brengen. 
En het enige wat hij wil, is om als iets te klinken wat je nooit eerder hoorde, terwijl hij bezig is te klinken als iets wat je elke dag hoort. 
Een punk-symfonicus, een evangelist voor excentriciteit en net te ondeugend om net als zijn vader, opa, oma, neef en oom een fatsoenlijke baan te zoeken. Hij vertrok in 1990 om het gevecht aan te gaan met de Duivel, op eigen terrein, de wereld van de Punk ‘n’ Roll. En het gevecht is nog steeds gaande. 
Hij zingt verhalen over longziektes en Viagra-gebruik, prachtige zonsondergangen in New York City, post-apocalyptische dansfestijnen en de paardenrennen; het komt allemaal aan bod. Als een verhalenboek van de Gebroeders Grimm; alleen dan in een vreemde taal en een aantal pagina’s aan elkaar geplakt. 
Eigenlijk is Jean Koning gewoon het geluid van een man die elke grip op de realiteit heeft verloren. 
 
“City Trippin’ 2.0 
Gepresenteerd door Out Of Office Records i.s.m. FeedY'RHead 
Zang en gitaar: Jean Koning 
 
Genre: muziek
 
VRIJDAG (2016) De joodse Amsterdammer Joseph Corper werkte voor de Arbeiderspers en schreef in het Zaans Volksblad. Vanwege zijn joodse achtergrond kreeg hij in 1941 ontslag.
In december 1943,  de dood in de ogen kijkend, schrijft Joseph aan een oud collega een brief, waarin hij de wanhopige zoektocht naar zijn reeds gedeporteerde ouders probeert te documenteren.  VRIJDAG is een emotioneel, historisch verhaal met een (nog steeds) actueel karakter, gebaseerd op de brieven van Joseph Corper, die op 31 januari 1944 in Auschwitz stierf.  
“Vrijdag 
 
Gepresenteerd door FeedY’RHead 
Spel: Jean Koning 
Regie: Maria Anderlight
Geschreven door Maria Anderlight
Gebaseerd op de brieven van Joseph Corper 
  
Genre: solo-drama 

 
***Deze voorstelling werd mede mogelijk gemaakt door het Hannah Smits Fonds.
 
TUSSEN HET STRO (2015/2016) In Tussen Het Stro ontmoeten we twee mannen,  wonend en werkend op een boerderij in het door de hongerwinter geteisterde Wormer. Dirk en Franz hebben een precaire balans in hun leven gevonden. Franz, een ietwat koppige man, zorgt voor Dirk, die schade aan zijn hersenen heeft opgelopen tijdens zijn dienstplicht. Franz kalmeert Dirk en stelt hem gerust door “hun verhaal” te vertellen. Franz hoopt, dat dit op een of andere manier het geheugen van Dirk weer zal activeren.  Gaandeweg realiseert Dirk zich echter, dat “hun verhaal” niets anders is dan een door Franz geconstrueerd stuk fictie; de waarheid is veel droeviger dan in eerste instantie door Franz uit de doeken wordt gedaan. De waarheid zou zelfs hun unieke, bijzondere en intieme vriendschap in een klap kunnen vernietigen. Tussen Het Stro is een fundamenteel stuk over de kracht van verhalen vertellen, in het maken en interpreteren van de werkelijkheid, en hoe dit levens kan transformeren.
 
“tussen het stro 
 
Gepresenteerd door FeedY’RHead in samenwerking met DOOR HET LINT festival en Stichting Theater Na De Dam
Spel: Chris Boots (als Dirk) en Jean Koning (als Franz)
Regie, fotografie en vormgeving: S.T. Vacirca 
Geschreven door Jean Koning & Mike Healey 
  
Genre: historisch drama 

Populaire posts